Direktlänk till inlägg 30 maj 2013

Våld i nära relationer

Av Anneli Frykmalm - 30 maj 2013 23:28

Sviter efter våldet

Det är allmänt känt att våldet ökar i vårt land. Vad vi alla kanske inte tänker på är att det finns många olika sorters våld.  Psykiskt, fysiskt, sexuellt, materiellt, ekonomiskt och hedersvåld är de sorter vi kan möta dagligen på landets alla kvinnojourer.

Våld mot djur och läktarvåld är andra sorter som kan leda till våld i nära relationer.

Jag har en hund. Runt påsktid för 13 år sen möttes våra vägar. Svart, liten och öron som var framåtvikta fick hon mig att ta henne till mig. Några år senare kom det en man in i mitt liv, en man som sa allt vad jag ville höra och som jag trodde var mannen i mitt liv. Från dag ett sa han att jag hade ju inte uppfostrat min hund och det skulle han nu ändra på. Att det skulle ske med slag, det glömde han säga. Min väninna sa tidigt den som slår på djur slår också på människor. Min kloka väninna som jag alltid brukar lyssna på men inte denna gång. Slag mot hundens huvud och rygg blev mer regel än undantag. Livet förändrades för oss alla i familjen under det att våldet eskalerade.

Efter några hårda år blev jag av med mannen och familjen kunde hitta tillbaka till varandra. Hunden finns fortfarande bland oss men det är många hon inte litar på. Folkmängder gör henne nervös och hon är alltid på sin vakt.  Sviter efter vad jag som hennes matte oförstående utsatte henne för, något vi båda för alltid får lida för.

I mitt ideella arbete på en kvinnojour möter jag ibland kvinnor och barn vars förövare använder djuren för att kunna utöva hot.

-Kommer mamma inte tillbaka senast i morgon så vet jag inte vad som händer med hunden, jag vet ju inte hur mycket mat han ska ha. Budskap som männen mycket väl kan skicka genom barnen.

I veckan hörde jag från en veterinär om en pojke som upprepade gånger figurerade kring misshandlade djur. Några år senare dömdes han för mord på två flickor.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anneli Frykmalm - 7 juni 2013 11:29

Det förs diskussioner på centralt plan hurvida det är lämpligt att starta en utredning om händelserna i Husby. Vissa partier har den kanske lite konstiga attityden att det inte skulle ge något tillbaka för att man redan vet orsakerna. En liknande utr...

Av Anneli Frykmalm - 6 juni 2013 20:37

Ensam, gammal och övergiven Runt om i vårt land, i närheten av dig vart du än befinner sig finns en äldre kvinna eller man som har fått lämna sitt hem, kanske för att någon annan talat om för dem att de inte längre kan bo hemma. I bästa fall har ...

Av Anneli Frykmalm - 1 juni 2013 17:57

  För en tid sen kom beskedet från hovrätten att man sänker straffet för den unga pojke som högg ihjäl sin syster Maria Barin i Landskrona med över hundra knivhugg. Pojken döms till fyra års ungdomsvård. I min värld får detta oerhörda konsekven...

Av Anneli Frykmalm - 31 maj 2013 13:51

Igår kom beskedet att John Bauer skolorna lägger ner sin verksamhet pga bristande elevantal. Och genast kom debatten igång på olika sätt. Jag har ingen erfarenhet just av John Bauer, men ett av mina barn har gått lågstadiet i en friskola med Svenska ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards